Blog

Welkom bij mijn blogs – waar onderwijs tot leven komt. Hier vind je regelmatig nieuwe inzichten, praktische tips en inspirerende verhalen uit de onderwijspraktijk. Duik in de artikelen en ontdek hoe je nog meer impact kunt maken in de klas.

  • Het schaap met vijf poten: tijd voor een ander perspectief

    Gepubliceerd Op: 5 november 2025

    Als docent word je vaak vergeleken met het schaap met vijf poten... Die ene persoon die alles moet kunnen. Maar eigenlijk weten we: zo’n schaap bestaat helemaal niet. Als een dergelijk schaap een enkele keer al wordt geboren, dan is dat in werkelijkheid geen wonderdier, maar een gemankeerd schaap dat uit zijn lijden wordt verlost. Tijd voor een ander paradigma....

  • Overtuigingen in het onderwijs: vriend of vijand?

    Gepubliceerd Op: 17 april 2025

    Wat je gelooft over je leerlingen, wordt vaak werkelijkheid. In deze blog verken ik hoe onbewuste overtuigingen je handelen in de klas beïnvloeden (het zogeheten Pygmalion effect) en hoe je als docent kunt kiezen om je bewust te worden van je overtuigingen en deze positieve in te zetten....

  • Schooluitval (vsv): welke invloed heb jij als docent?

    Gepubliceerd Op: 3 april 2025

    Schooluitval is een hardnekkig probleem in onderwijsland. Hoewel er talloze beleidsmaatregelen en schoolbrede initiatieven bestaan, kun je je afvragen: wat kan ik als individuele docent bijdragen? In dit artikel verkennen we niet alleen de problematiek, maar vooral wat jij vanuit je klaslokaal kunt betekenen....

  • Hoe jij als docent de sleutel in handen hebt…

    Gepubliceerd Op: 24 maart 2025

    "Ja, ja, weer zo'n idealistisch verhaal. Kom eens een weekje voor mijn klas staan!" Herken je die stem in je hoofd? Die stem die bij het lezen van onderwijsartikelen zuchtend denkt: "Mooi in theorie, maar in mijn klas werkt dat écht niet." En toch... juist in die momenten van frustratie ligt een kans verborgen. Een kans die begint bij iets wat bijna té simpel klinkt: je eigen overtuiging....

  • Ruimte voor verschil: neurodiversiteit als referentiekader

    Gepubliceerd Op: 20 maart 2025

    Neurodiversiteit. Een begrip dat we de afgelopen tijd steeds meer voorbij zien komen. Een modegril? Zeker niet. In een wereld waar verschillen vaak leiden tot conflict in plaats van verrijking, ligt misschien juist in het erkennen en waarderen van neurodiversiteit een sleutel tot dieper maatschappelijk begrip. ...

  • AI in het onderwijs: tijd voor een dialoog?!?

    Gepubliceerd Op: 3 maart 2025

    De opkomst van AI is niet meer te ontkennen. Wat enkele jaren geleden nog sciencefiction leek, is nu ook in het onderwijs dagelijkse realiteit geworden. Tijd voor een doelgerichte dialoog over de inzet van AI in het onderwijs......

  • De zes rollen van de docent, vanuit je eigen talent

    Gepubliceerd Op: 18 februari 2025

    In dit blog verkennen we de zes rollen van de docent als fundament voor flexibiliteit om jouw rol als docent aan te passen aan de huidige tijd en altijd te werken vanuit je eigen sterke kanten. ...

  • Zij-Instromer in het mbo: meer dan zomaar een carrièreswitch

    Gepubliceerd Op: 11 februari 2025

    Je besluit de sprong te wagen naar het onderwijs. Het is een beslissing die je niet licht neemt, maar je gaat er vol voor. Een blog over alle het wel en wee van de zij-instromer....

  • Generatie Z pikt het niet meer (op)

    Gepubliceerd Op: 7 februari 2025

    In klaslokalen en onderwijsinstellingen door heel Nederland klinkt een steeds luidere roep om verandering. Generatie Z, geboren tussen 1997 en 2012, laat van zich horen - en terecht...